FANDOM

Pirenejski Pies Górski
PirenejczykKifa
Rasa psa/Nazwa Pirenejski Pies Górski
Pochodzenie/Nazwa Francja(góry)
Kolor biały, czasami w brązowe łaty
Sierść długa, gęsta
Grupa Guardian Dog
Popularne też w: Francji, Polsce, Szkocji
Inne nazwy pirenese dog, pirenejczyk
Pirenejski pies górski - (oryginalna nazwa fr. chien de montagne des Pyrénées) – rasa psa zaliczana do grupy molosów w typie górskim, wyhodowana w starożytności na terenach obecnej Francji. Użytkowana pierwotnie do strzeżenia owiec, a współcześnie jako pies stróżujący i pies-towarzysz.

Rys historyczny

Jest to bardzo stara rasa, używana już przez Basków, którzy zamieszkiwali tereny koło Pirenejów w południowej Francji. W czasie II wojny światowej psy te używane były do ciągnięcia artylerii. Są spokrewnione z innymi, dużymi psami stróżującymi, takimi jak kuvasz, owczarek anatolijski i owczarek podhalański.

Klasyfikacja

W klasyfikacji FCI rasa ta została zaliczona do grupy II – Pinczery, sznaucery, molosy i szwajcarskie psy do bydła, sekcja 2.2 – Molosy typu górskiego. Nie podlegają próbom pracy.

Zgodnie z klasyfikacją amerykańską, należy do grupy psów pracujących. Typ dogowaty.

Wygląd

Duży i mocno zbudowany pies, poruszający się bardzo lekko i płynnie.

Szata i umaszczenie

Szata bardzo gęsta, długa i elastyczna. Najdłuższa jest na ogonie i wokół szyi, gdzie może być lekko pofalowana. Dopuszczalne umaszczenia: białe, białe z szarym, bladożółte, wilcze; mogą występować pomarańczowe plamy na głowie, uszach i nasadzie ogona. Ma podwójny wilczy pazur na tylnych łapach, natomiast na kończynach przednich ostrogi występują czasami, także podwójne.

Galeria

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki