FANDOM

Pies z Karoliny Południowej
Pies z Karoliny 2.JPG
Rasa psa/Nazwa Pies z Karoliny Południowej
Pochodzenie/Nazwa Ameryka Południowa
Kolor Umaszczenie 3 typów: Ginger, Black and Tan i Piebald
Sierść Sierść krótka z dużą zmiennością zależnie od pory roku. Zimowa szata jest dużo obfitsza, zwłaszcza jeżeli chodzi o bogaty podszerstek. Na nogach, głowie i uszach sierść zawsze krótka.
Grupa Working Dogs
Popularne też w: Ameryce Południowej(Karolinie)
Inne nazwy Pies z Karoliny
Pies z Karoliny (ang. Carolina Dog lub American Indian Dog) - to parias (pierwotna rasa psa) pochodzący z Ameryki Północnej. Rasa nie uznawana przez FCI, w Polsce nie spotykany.

Historia

Z zatopionego obozu nomadów, którzy przeszli z Syberii na Alaskę, archeolodzy wydobyli czaszki wilków. Ich szczęki były mniej wysunięte do przodu, a zęby bardziej stłoczone, ale z wyglądu były to nadal czaszki dzikich zwierząt. Na terenach Idaho w USA znaleziono szczątki psa domowego, który żył ok. 10 000 lat temu. Jest więc pewne, że Indianie napływający przed kilkunastoma tysiącami lat na obecny kontynent Ameryki Północnej przyprowadzili ze sobą oswojonego wilka.

Podczas podboju Ameryki Europejczycy zastali Indian hodujących charakterystyczne psy. Ich wizerunki zachowały się na rysunkach i w opisach.

Przeprowadzone w USA w stanach Południowa Karolina i Georgia w ostatnich 30 latach badania wykazały istnienie wolno żyjących psów o cechach charakterystycznych dla psów pierwotnych (pariasów) takich jak dingo. Psy te, jak każde wolno żyjące zwierzęta podlegały naturalnej selekcji. Obserwacje życia psów z Karoliny wykazały, że zachowują się one w sposób bardzo zbliżony do dingo. Bliskie pokrewieństwo potwierdziły również badania DNA. Oznacza to że pies z Karoliny pochodzi z tej samej gałęzi udomowienia psa od wilka indyjskiego.

W swoim wyglądzie psy z Karoliny bardzo przypominają te psy, które hodowali Indianie w momencie ich podboju przez Europejczyków.

Wygląd

Budowa

Pies z Karoliny jest psem średnio dużym, wykazującym charakterystyczne cechy pariasów.

Uzębienie
okazałe,
Oczy
w kształcie migdałów, ciemnobrązowe, powieki czarne,
Nos
czarny, okazały;
Uszy
duże, nieco zaokrąglone, ustawione na szczycie głowy ku przodowi, podnoszone w momencie zaintrygowania i opuszczane ku tyłowi,
Szyja
silna
Tułów
stosunkowo długi i prosty
Ogon
sprawia wrażenie kontynuacji tułowia, noszony zależnie od nastroju.

Szata i umaszczenie

Sierść krótka z dużą zmiennością zależnie od pory roku. Zimowa szata jest dużo obfitsza, zwłaszcza jeżeli chodzi o bogaty podszerstek. Na nogach, głowie i uszach sierść zawsze krótka.

Umaszczenie 3 typów:

Ginger
w zakresie od jasno kremowego do ciemnoczerwonego.
Black and Tan
czerwonawo-czarny z brązowymi znaczeniami
Piebald
dominujący biało kremowy z losowymi plamami czerwonymi, brązowymi lub czarnymi.

U wszystkich odmian często występują ciemne znaczenia. Białe stopy, pysk i koniec ogona są również spotykane.

Charakter

Pies o mocnym instynkcie stadnym, zrównoważony. W naturze bardzo aktywny, lecz adaptujący sie do mniejszej ilości ruchu. Lubiący zabawy z dziećmi. Dobrze funkcjonuje jako zwierzę chowane w mieszkaniach, nie ucieka jak inne pariasy.

Zdrowie

Pies o wyjątkowo dobrym zdrowiu. W trakcie dotychczasowej hodowli nie stwierdzono żadnych wad genetycznych.

Ciekawostki

Psy północnoamerykańskich Indian, skrzyżowane z psami Wikingów, stały się protoplastami pochodzących z Ameryki ras: Retriever z Nowej Szkocji, Nowofundland czy Labrador retriever.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki