FANDOM

Bobtail
Bobtail 2
Rasa psa/Nazwa Owczarek staroangielski(bobtail)
Pochodzenie/Nazwa Wielka Brytania
Kolor różne odcienie szarości lub niebieskiego aż po grizzly, dopuszczalne niewielkie białe znaczenia na tułowiu
Sierść długa, lekko kręcona
Grupa Herding Dog
Popularne też w: Wielkiej Brytanii, Francji, Polsce
Inne nazwy Old English Sheepdog, Bobtail

Owczarek staroangielski, bobtail - jedna z ras psów należących do psów pasterskich i zaganiających, zaklasyfikowana do sekcji psów pasterskich (owczarskich). Nazwa "bobtail" pochodzi z języka angielskiego i oznacza "krótki ogon".

Według klasyfikacji FCI nie podlega próbom pracy. Typ wilkowaty.

Krótki rys historyczny

Rasa stara, znana w Anglii już w średniowieczu jako użyteczna do obrony przed wilkami i niedźwiedziami, a potem do zaganiania owiec.

Użytkowość

Pies reprezentacyjny, ale w niektórych krajach (Australia, Nowa Zelandia) w dalszym ciągu jest to pies pracujący.

Temperament

Kilkadziesiąt lat temu przedstawicieli tej rasy określano jako psy zawzięte i nie budzące zaufania. Dziś to pies zrównoważony, przyjazny, wierny, inteligentny, spokojny. Ma bardzo dobry, pogodny charakter. Odznacza się spokojnym i łagodnym usposobieniem. Jest czujny, lecz nie płochliwy i nie szczekliwy. Cierpliwy w stosunku do dzieci. Dość łatwo przystosowuje się do życia w mieszkaniu. Do szczęścia potrzebuje towarzystwa człowieka.

Budowa

Mocna i zwarta, charakterystyczne gęste owłosienie "napuszone" oraz przebudowany zad; głowa duża, oczy ciemne, uszy małe, obwisłe, przylegające do głowy; tułów zwarty i krótki; głęboka klatka piersiowa; kończyny proste, niezbyt długie. Ogony, kiedyś cięto, obecnie ogony się zachowuje. Ogon powinien być noszony nisko, ale bez podwijania.

Umaszczenie

Różne odcienie szarości lub niebieskiego aż po grizzly, dopuszczalne niewielkie białe znaczenia na tułowiu. Głowa,kryza, kończyny przednie i tylne, koniec ogona (tzw. irlandzkie znaczenia) białe. Często ciemne plamy na głowie. Szczenięta są biało-czarne, jaśnieją z wiekiem.

Utrzymanie

Potrzebuje czasochłonnej pielęgnacji długiego włosa; szata wymaga wyczesywania i kąpieli. Podszerstek należy delikatnie wyczesywać, nie niszcząc przy tym długiego włosa. Można strzyc, aby łatwiej utrzymywać pielęgnację psa. Sierść odrasta po strzyżeniu koło roku do długości wystawowej. Różne szkoły i możliwości czesania i utrzymania, wymagana raczej systematyczność niż niepotrzebne częste czesanie. Bobtail nie linieje, wymaga systematycznego wyczesywania podszerstka.

Zobacz też

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki