FANDOM

Artykuł
Owczarek Podhalański
Owczarek podhalański1.jpg
Rasa psa/Nazwa Owczarek Podhalański
Pochodzenie/Nazwa Polska
Kolor biały, kremowy
Sierść gruba, gęsta
Popularne też w: Ameryka Północna
Inne nazwy Owczarek tatrzański, Tatra Mountain Sheepdog
Owczarek Podhalański - Jest to polska rasa psa, typu psa pasterskiego.

Rysy historyczne

Rasa ta powstała w XVIII wieku w Polsce. Chociaż przypisano mu pochodzenie od włoskiego bergamasco, owczarek podhalański ma wspólnych przodków z owczarkami czeskimi i węgierskimi.

Charakter

Spokojne usposobienie jest jedną z charakterystycznych cech tej rasy; osobniki nerwowe są dyskwalifikowane na ringach wystawowych. Podhalańczyki są czujne i dostatecznie sprowokowane potrafią być zdecydowane i gwałtowne. Łagodne i przyjazne wobec znanych im ludzi i zwierząt, nieufne są w stosunku do obcych, na swoim terytorium nieznane im osoby i zwierzęta traktują jako intruzów i zagrożenie, któremu potrafią stawić czoła.

Użytkowość

Są to psy typowo pastersko-stróżujące. Już od początków swego istnienia pomagały ludziom w pilnowaniu stad przed drapieżnikami i rabusiami. Pomagały również w poszukiwaniu zaginionych zwierząt. Jednak jest on w ten sposób rzadziej wykorzystywany, ponieważ populacja drapieżników  w Tatrach znacznie się zmniejszyła. Prócz tego używany jest również do pilnowania zagród i domostw.

Wygląd

Mimo swych dużych rozmiarów i ciężaru, ten owczarek jest zaskakująco szybki, zwinny i sprawny w działaniu. Jego szata ma zwykle czysto biały kolor, choć spotyka się również kremowe umaszczenie.Włos jest prosty lub lekko falisty. Ten krzepki pies dobrze znosi zimy w Tatrach. U tej rasy samiec ma krótszy tułów niż samica.

  • Łapy: przednie nogi o grubych kościach, duże stopy o twardych podeszwach.
  • Głowa: sierść na głowie jest krótsza niż na tułowiu, duża, szeroka czaszka, mocna szyja.
  • Szata: biała lub kremowa, gęsta, gruba.
  • Ogon: bujnie owłosiony.
  • Uszy: średnie, opadające.
  • Wzrost: 61-86cm
  • Waga: 45-68kg

Ciekawostki

  • W Ameryce Północnej zaczęto używać owczarków podhalańskich do służby w policji i wojsku.

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki