FANDOM

Artykuł

Nova Scotia Duck Toling Retriever
Dekster 1.8.jpg
Rasa psa/Nazwa Nova Scotia Duck Toling retriever
Pochodzenie/Nazwa Kanada
Kolor Różne odcienie pomarańczowego i czerwonego.
Sierść Gęsta, o obfitym podszerstku.
Grupa płochacze, psy aportujące
Popularne też w: Polsce, Szkocji, Włochach i Anglii
Inne nazwy Nova scotia duck tolling retriever, retriever z Nowej Szkocji, toller, Yarmouth toller
Nova Scotia Duck Tolling Retriever - rasa, należąca do grupy psów aportujących, płochaczy i psów wodnych, zaklasyfikowana do sekcji psów aportujących. Podlega próbom pracy.

Ogólnie

Psy tej rasy należą do rodziny płochaczy i aporterów. Słowo toll oznacza mniej więcej przynętę. Ich zadaniem było zaganianie kaczek do sieci i polegało na tym, że pies biegał koło brzegu, bawił się, aportował patyki i nie zwracał uwagi na kaczki, a te zaciekawione podpływały bliżej. W innych czasach, kiedy pojawiła się broń palna, to duck miał aportować i podawać postrzałkę myśliwemu. Zwierzęta te mogły przybyć do Ameryki wraz z Europejskimi osadnikami. Toller rozwinął się w Yamoutch Country.

Wygląd

Budowa

Retrievery z Nowej Szkocji mają kościec średni lub ciężki i zwartą budowę ciała. Silnie umięśnione, o głębokiej klatce piersiowej, przystosowane są do aportowania nawet z bardzo zimnej wody.

Umarszczenie oraz szata

Tollery posiadają gęsta sierść o obfitym podszerstku. Barwa sierści to różne odcienie czerwonego i pomarańczowego koloru. Często, na okrywie włosowej, pojawiają się białe znaczenia (klatka piersiowa, stopy, maska i koniec ogona). Sierść może nieznacznie falować jedynie na grzbiecie. Pigment nosa, warg i powiek powinien zlewać się z kolorem sierści, lub być czarny.

Zachowanie i charakter

Tollery to psy wrażliwe i rodzinne. Inteligentne, czujne i radosne łatwo się uczą i są tolerancyjne wobec dzieci, także w stosunku do innych zwierząt. Żywiołowe, pewne siebie, nie są nadmiernie szczekliwe. Ze względu na dużą aktywność psy tej rasy, do prawidłowego funkcjonowania, wymagają możliwości codziennego zaspokojenia potrzeby ruchu i pracy.

Użytkowość

Wszechstronnie użyteczne, spełniają się w roli psów myśliwskich, jak i psów rodzinnych, do towarzystwa. Zwinne, szybkie i inteligentne, doskonale sprawdzają się w grach i sportach, np. w testach sprawności fizycznej i posłuszeństwa, agility, flyballu czy frisbee.

Zdrowie i pielęgnacja

Tollery cieszą się stosunkowo dobrym zdrowiem, jednak coraz większa popularność może przyczynić się do wzrostu chorób. Zdarzają się problemy z dysplazja stawów biodrowych i łokciowych, choroby autoimmunologiczne oraz schorzenia oczu. Przy zapewnieniu odpowiedniej dawki ruchu retriever z Nowej Szkocji, może być trzymany w mieszkaniu. Potrzebuje przynajmniej 1,5 godziny spaceru dziennie, wypełnionego różnorodnymi ćwiczeniami. Nie jest to pies stróżujący i potrzebuje ścisłego kontaktu z człowiekiem.

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki