FANDOM

Mastif angielski
Mastif-angielski
Rasa psa/Nazwa Mastif Angielski
Pochodzenie/Nazwa Wielka Brytania
Kolor Morelowy, srebrny, ciemno pręgowany
Sierść Krótka
Grupa Molosy
Inne nazwy ang. english mastiff, mastiff,

mastyf, dog angielski

Mastif angielski – rasa psa, którą zalicza się do grupy molosów w typie mastifa, została wyhodowana w Anglii. To jeden z największych psów świata. Przedstawiciele tej rasy pełniły rolę stróża, z czasem przejęły również funkcję psa - towarzysza. Typ dogowaty.

Rys historyczny

Dawni przodkowie dzisiejszego mastifa angielskiego pochodzą z Azji Środkowej. Podobizny tych zwierząt występują na rzeźbach babilońskich. Pierwotne mastify ze względu na swoją siłę oraz masę ciała były przystosowywane do walk. W Anglii pojawiły się ponad 2000 lat temu. Gdy Rzymianie okupowali Brytanię, mastify stały się popularnymi psami bojowymi. Były przywożone do Rzymu głównie jako atrakcja dla ludzi podczas walk w koloseach, gdzie walczyły m.in. z lwami, tygrysami, a także bykami.

W średniowiecznej Anglii mastify wykorzystywane były jako psy wojenne, również w walkach psów oraz do szczucia na przywiązanego niedźwiedzia, a w XVII-wiecznej – jako psy pilnujące terenów łowieckich bogatej szlachty przed kłusownikami. Później jego popularność zmalała.

Nazwa rasy pochodzi prawdopodobnie od staroangielskiego słowa masty, które oznacza siłę. Z Anglii mastify rozpowszechniły się na inne kraje. Hodowlę w czystości rasy rozpoczęto w 1883 roku.

Na początku XX wieku nie występowało wielu przedstawicieli mastifów. Kilku hodowców postanowiło jednak reaktywować rasę. Tuż przed wybuchem II wojny światowej liczba reprezentantów tej rasy zwiększyła się, a po wojnie nastąpił ponowny regres w ich hodowli. W tym czasie podjęto próby mieszania ocalonych mastifów angielskich z osobnikami z USA.

Klasyfikacja FCI

Według klasyfikacji FCI rasa ta została zaliczona do grupy II – Pinczery, sznaucery, molosy i szwajcarskie psy do bydła, sekcja 2.1 – Molosy typu mastifa. Nie podlega próbom pracy.

Budowa

Mocna i masywna, z wyraźnie zarysowanymi mięśniami. Mastif angielski jest jedną z największych ras psów na świecie. Aicama Zorba of La Susa pochodzący z Londynu jest uważany za największego psa świata. W 1989 osiągnął 155 kg masy ciała.

Sierść krótka, przylegająca, z krótkim i gęstym podszerstkiem. Głowa szeroka, w ogólnym zarysie kanciasta, z krótką kufą oraz wiszącymi uszami. Kończyny silne i szeroko rozstawione. Ogon długi, niezbyt wysoko osadzony, zwisający.

Szata i umaszczenie

Maska i oczy ciemne, umaszczenie od morelowego po srebrne, także ciemno pręgowane.

Zachowanie i charakter

Zazwyczaj łagodny, lojalny, tolerancyjny dla dzieci. Pomimo swej mocnej i muskularnej budowy jest cierpliwym oraz oddanym psem rodzinnym, jednak w stosunku do nieznajomych może okazać cechy psa obronnego – może wykazywać skłonność do agresji. Jest skłonny do podporządkowania się, lecz z racji swojej siły potrzebuje właściciela, który będzie potrafił nad nią zapanować w razie potrzeby. W obronie właścicieli bywa groźny, a zdenerwowanego mastifa trudno poskromić.

Trzeba mu zapewnić dużo miejsca, dużo codziennego ruchu oraz odpowiednie wyżywienie. Łatwo aklimatyzuje się do nowych warunków. Jest wrażliwy na niespodziewane dźwięki.

Popularność

We wszystkich krajach rasa ta cieszy się niewielką popularnością.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki