FANDOM

Pies Standart
120px-Gold00.jpg Labrador Retriever został nazwany Rasą miesiąca. Radzimy go przeczytać!
Labrador Retriever
LabradorRetrieverKufa
Rasa psa/Nazwa Labrador Retriever
Pochodzenie/Nazwa Kanada
Kolor Czarny, biszkoptowy, czekoladowy(dopuszczalny: wątrobiany)
Sierść Czarna, biszkoptowe, czekoladowa(dopuszczalna: wątrobiana
Grupa Psy rasowe
Popularne też w: Kanada, Wielka Brytania(Anglia), Polska
Inne nazwy Labrador Retriever (według nomenklatury FCI i ZKwP), dawniej pies św. Jana
Labrador Retriever -  jedna z ras psów, należąca do grupy psów aportujących, płochaczy i psów wodnych, zaklasyfikowana do sekcji psów aportujących. Typ wyżłowaty. Podlega próbom pracy.

Nazwa rasy pochodzi od półwyspu Labrador w Kanadzie (pomimo tego, iż psy te w rzeczywistości pochodzą z Nowej Fundlandii) oraz od angielskiego czasownika "to retrieve" (przynosić), co wiąże się z zadaniami, jakie spełniają w myślistwie.

Własnymi słowami

Labrador Retriever - ten wszechstronny pies myśliwski błyszczy nie tylko na polowaniu, lecz także jako przewodnik niewidomych, tropiciel wszystkiego - od narkotyków do przecieków gazu, ratownik, oraz asystent niepełnosprawnych.  Labrador jest jednym z najpopularniejszych psów rodzinnych. Jednakże te cechy nie pojawiają się same z siebie, są rezultatem dobrego wychowania i szkolenia. Hodowcy cieszący się dobrą reputacją starają się hodować psy cieszące się odpowiednim temperamentem i siłą fizyczną, lecz nawet pochodzące z najlepszych hodowli labradory mogą stać się prawdziwymi chuliganami, jeżeli pozostawi się je samym sobie. Sa potężne i energiczne, a ich inteligencja potrzebuje dobrego ukierunkowania. Przy rozsądnych właścicielach są wspaniałymi towarzyszami i wiarygodnymi psami rodzinnymi, chętnymi do poddania się szkoleniu i dostosowującymi się do każdych warunków.

Rasa ta powstała w Kanadzie jako psy modne, lecz ich zdolności aportowania szybko zyskały uznanie angielskich sportowców. Dzisiejsze wystawowe i pracujące odmiany różnią się od siebie, ta ostatnia jest lżejszej budowy.

Rys historyczny

Podobnie jak nowofundland i landseer rasa pochodzi z południa Nowej Fundlandii. W XVIII wieku była wykorzystywana przez rybaków do pracy na kutrach (psy pomagały przy wyciąganiu sieci, aportowaniu przedmiotów, a nawet ratowaniu tonących). Nazywane były psami św. Jana. Do Europy pierwsze psy tej rasy sprowadził w 1870 lord Malmesbury (błędnie nazywając je "psami z Labradoru"), który razem z synem rozpoczął ich hodowlę w Wielkiej Brytanii. Pod koniec XIX wieku rasa została zatwierdzona w Wielkiej Brytanii jako pies myśliwski

Wygląd

Wzorzec rasy

  • Oczy: Średniej wielkości; o inteligentnym, łagodnym wyrazie; brązowe lub orzechowe.
  • Uszy: Niezbyt duże ani ciężkie, przylegające ściśle do głowy, osadzone dość daleko z tyłu.
  • Zgryz: Szczęka i zęby mocne, z doskonałym, regularnym i kompletnym zgryzem nożycowym, tj. górny rząd siekaczy przykrywa rząd dolny, stykając się z nim.
  • Szyja: Gładka, mocna, osadzona w poprawnie ustawionych łopatkach.
  • Kończyny przednie: Łopatki długie, ustawione ukośnie. Kończyny przednie o mocnym kośćcu, od łokcia do podłoża proste, zarówno widziane z przodu, jak i z boku.
  • Tułów: Klatka piersiowa szeroka i głęboka, z dobrze wysklepionymi żebrami. Prosta górna linia. Szerokie, silne, mocne lędźwie.
  • Umaszczenie:
    • czarne
    • biszkoptowe (w odcieniach od jasnokremowego do ogniście rudego)
    • czekoladowe/wątrobiane (występujące najrzadziej)
  • Sierść: Cecha charakterystyczna; krótka, gęsta, przylegająca, niefalista, twarda w dotyku. Nieprzepuszczający wilgoci podszerstek.
  • Łapy: Okrągłe, zwarte; dobrze wysklepione palce i poprawnie rozwinięte opuszki. Krótkie pazury nie wyrastają poza linię łapy.
  • Ogon: Cecha charakterystyczna; bardzo gruby u nasady, zwężający się ku końcowi, średniej długości, bez "pióra", pokryty krótkim, grubym, gęstym włosem.
  • Kończyny tylne: Zad dobrze wykształcony, nieopadający w kierunku ogona; dobrze kątowane stawy skokowe, krowia postawa w najwyższym stopniu niepożądana.
  • Wrażenie ogólne: Mocnej budowy, zwarty, bardzo aktywny; szeroka czaszka, klatka piersiowa dobrze rozwinięta, żebra dobrze wysklepione, lędźwie i kończyny tylne mocne i szerokie.

Zachowanie i charakter

Labrador retriever to rasa psów żywiołowych, skorych do zabawy, także z innymi psami. Stworzone do pracy w wodzie i aportowania potrzebują bezpośredniego kontaktu w pracy z człowiekiem. Dobrze tolerują dzieci i są cierpliwe w kontaktach z nimi.

Zdrowie i pielęgnacja

Trzeba zapewnić mu odpowiednią do jego potrzeb dawkę codziennego ruchu. Niespełnienie tego warunku prowadzi do otyłości powodującej choroby stawów, a także nadpobudliwości oraz przyczynia się do wielu niepożądanych zachowań. Psy tej rasy przejawiają średnie ryzyko do wystąpienia skrętu żołądka.

Użytkowość

Pierwotnie był użytkowany jako pies myśliwski, aportujący postrzałki, głównie ptaki. Jedną z cech labradora jest umiejętność zapamiętania miejsca upadku kilku postrzelonych ptaków i następnie zaaportowanie jednego po drugim do myśliwego.

Ze względu na umiejętność współpracy z człowiekiem labradory są współcześnie wykorzystywane w różnych dziedzinach, nie związanych z łowiectwem, takich jak:

  • psy ratownicze (gruzowiskowe, lawinowe i do ratownictwa wodnego),
  • przewodnicy ociemniałych,
  • psy rodzinne, sprawdzające się także w sportach kynologicznych,
  • psy wykorzystywane w terapii chorych,
  • psy policyjne wykorzystywane do wykrywania narkotyków,
  • psy wykorzystywane przez straż pożarną do wykrywania miejsc podpaleń.
  • psy wykorzystywane przez Służbę Celna do wykrywania wyrobów tytoniowych, narkotyków

Popularność

Według liczby psów oficjalnie zarejestrowanych w organizacjach kynologicznych labrador retriever to jedna z najpopularniejszych ras w Wielkiej Brytanii, USA i Polsce.

Przezwisko

Krótki skrót od nazwy Labradora może być Labik lub po prostu - Lab.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki