FANDOM

Artykuł
Kuvasz
Kuvasz 3
Rasa Kuvasz
Inne nazwy Kuvasz węgierski, Hungarian Kuvasz
Kraj patronacki Węgry
FCI Grupa I, Sekcja 1,

nr wzorca 54

Wysokość 65-75 cm (pies)

60-70 cm (suczka)

Masa 40-52 kg (pies)

30-42 kg (suczka)

Sierść/Kolor Sierść kuvasza może być prosta lub falista, choć często zdarza się połączenie tych dwóch typów na jednym osobniku. Włos jest gęsty i niezbyt odstający. Najbardziej poprawną maścią jest czysta biel, ale dopuszczalna jest barwa kości słoniowej.
AKC Working
ANKC Grupa 5 (Working)
CKC Grupa 3 (Working)
UKC Grupa 1 – Guardian Dog

Kuvasz, kuvasz węgierski – jedna z ras psów, należąca do grupy psów pasterskich i zaganiających, zaklasyfikowana do sekcji psów pasterskich (owczarskich). Nie podlega próbom pracy.

Rys historyczny

Rasa ta jest bardzo stara i prawdopodobnie przybyła na tereny Węgier w XIII wieku wraz z Kumanami. Istnieją jednak przypuszczenia, iż dzisiejszy kuvasz jest potomkiem psów cywilizacji Sumerów. Hodowla tej rasy rozpoczęła się z wiekiem XX, przeżyła załamanie świetności w trakcie drugiej wojny światowej po to, aby odzyskać ciągłość rasy dopiero po niej.

Użytkowość

W przeszłości psy te były wykorzystywane do pilnowania stad bydła, a może nawet i koni przed drapieżnikami. Były także używane do polowań na dziki, gdzie kierowały się swym doskonałym węchem. Dzisiaj kuvasze to dobre psy rodzinne i stróżujące.

Wygląd

Duży, mocny pies pasterski o silnych mięśniach. Typowy kuvasz powinien mieć ciemnobrązowe oczy, trójkątne uszy, umięśnioną szyję i głęboką klatkę piersiową. Kuvasz porusza się eleganckim, zwartym krokiem. Jego ogon jest dość nisko osadzony, a końcówka zakręcona ku górze.

Charakter

Kuvasze, jak wszystkie psy pasterskie, są odważne i inteligentne. Dobrze wychowane są lojalne i wierne, ale źle prowadzone mają skłonności do dominowania swych właścicieli. Kuvasz z dystansem i nieufnością podchodzi do obcych.

Szata i umaszczenie

Sierść kuvasza może być prosta lub falista, choć często zdarza się połączenie tych dwóch typów na jednym osobniku. Włos jest gęsty i niezbyt odstający. Najbardziej poprawną maścią jest czysta biel, ale dopuszczalna jest barwa kości słoniowej.

Ciekawostki

  • Słowo "Kuvasz" jest podobne do słowa kawacz, co po turecku oznacza wojownik.

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki