FANDOM

Kopiowanie1

Kopiowane ucho u młodej suki rasy American staffordshire terrier

Kopiowanie
– zabieg chirurgiczny mający na celu odpowiednie ukształtowanie lub zredukowanie wielkości uszu lub długości ogona u psa.

Kopiowanie ogona i uszu dawniej

Początkowo ogony obcinane były u większości ras w celach użytkowych aby wzmocnić plecy, zwiększyć szybkość, a uszy wraz z ogonem także po to, aby zapobiec obrażeniom podczas walk. Psami często poddawanymi tym zabiegom, były psy pasterskie tj. owczarek środkowoazjatycki, które ze względu na stróżująco - obronne funkcje były narażone na bezpośrednią konfrontację z takimi drapieżnikami, jak na przykład wilki. Stąd aby zmniejszyć ryzyko poważnych obrażeń redukowano długość ogona i w różnym stopniu przycinano małżowiny uszne szczeniąt. Psy myśliwskie także były poddawane zabiegom kopiowania z powodów praktycznych. Do takich psów zalicza się m.in. doga argentyńskiego, który był wykorzystywany do polowań na pumy. Istnieją rasy, u których cięcie ogonów i uszu ma znaczenie wyłącznie estetyczne i do takich ras należy m.in. schipperke. W czasach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii istniał podatek nakładany na pracujące psy z ogonami. Żeby uniknąć zapłaty podatku, obcinano psom ogony. Podatek został zniesiony w 1796 roku, ale nie przerwało to stosowanej dotąd praktyki.

Kopiowanie2

Kopiowany ogon u wyżła weimarskiego

Kopiowanie współcześnie

W przypadku uszu najczęściej zabieg chirurgiczny ma na celu odpowiednie, do budowy głowy psa, ukształtowanie chrząstki ucha. Dla uzupełnienia efektu u niektórych ras (np. dog niemiecki) uszy odpowiednio podkleja się plastrami, aby w ostateczności miały pionową pozycję. Współcześnie coraz częściej odstępuje się od zabiegów kopiowania pozostawiając psom ogony i uszy w naturalnym kształcie.

Kontrowersje

Kopiowanie ogona i uszu są to dwa osobne zabiegi. Zwolennicy twierdzą, że zabiegi nie są znacząco bolesne i mogą zapobiegać przyszłym infekcjom, które mogą powodować silniejszy ból, niż sam zabieg kopiowania, który zrobiony tuż po urodzeniu zapewni łatwe wyleczenie rany. Zabieg obcinania ogona wykonuje się między 10 a 14 dni od momentu narodzenia się szczenięcia. Przeciwnicy twierdzą, że zabieg jest wykonywany bardziej dla celów estetycznych niż zdrowotnych, który tylko dostarcza zwierzęciu niepotrzebnego bólu.

Status prawny

Współcześnie wiele państw zakazuje całkowicie dokonywania zabiegów kopiowania ogonów i uszu. W Europie, obcinanie uszu jest zabronione m.in. w tych państwach, które ratyfikowały Europejską Konwencję o Ochronie Zwierząt Domowych przyjętą przez Radę Europy (European Convention for the Protection of Pet Animals). Polska nie ratyfikowała Konwencji, zakaz kopiowania w Polsce wynika z prawa krajowego.

Status prawny poddawania zabiegom kopiowania ogona i uszu psów z rozróżnieniem na poszczególne państwa:

  • Argentyna: Nieograniczony
  • Australia: Zakazany we wszystkich stanach i terenach od czerwca 2004
  • Austria: Zakazany od 1 stycznia 2005 uzgodniony przez "Bundestierschutzgesetz"
  • Belgia: Zakazany od 1 stycznia 2006

Więcej z Fandomu

Losowa wiki