FANDOM

Artykuł
Kai Inu
Kai inu.jpg
Rasa psa/Nazwa Kai Inu
Pochodzenie/Nazwa Japonia
Grupa Psy rasowe
Inne nazwy Kai Ken, Kohshu-tora

Kai Inu – rasa psów zaliczona do sekcji szpiców azjatyckich i ras pokrewnych. Nie podlega próbom pracy.

Rys Historyczny

Pierwotnie Kai Inu był psem myśliwskim. Rasa ta pochodzi od średniej wielkości psów, żyjących w dawnych czasach w środkowej Japonii. Powstała w otoczonym górami rejonie Kai (prefektura Yamanashi). Psy te są wciąż używane głównie do polowania na dziki i jelenie. Do zachowania rasy w czystości rasy przyczyniła się ich silna skłonność do tworzenia sfor.W 1934 r. rasa została uznana za „pomnik przyrody” w Japonii. Obecnie jest bardzo rzadko spotykany poza Japonią i USA, gdzie wciąż są to psy myśliwskie, stróżujące i towarzyszące.

Wygląd

Budowa

Kai Ken to średniej wielkości pies, o harmonijnej, mocnej budowie ciała, dobrze rozwiniętych mięśniach, mocnych kończynach i znakomicie rozwiniętych stawach skokowych. Stosunek wysokości w kłębie do długości tułowia wynosi 10:11, sylwetka wpisuje się zatem w kształt prostokąta. Psy osiągają ok. 53 cm wysokości w kłębie. Suki są mniejsze i mierzą ok. 48 cm. Tolerowane odchylenia w granicach 3 cm. Waga oscyluje w zakresie 16-18 kg.

  • Uszy: nieco większe niż u innych psów japońskich średniej wielkości; trójkątne, nieco pochylone do przodu, pewnie stojące.
  • Oczy: stosunkowo małe, niemal trójkątne, ciemnobrązowego koloru.
  • Uzębienie: mocne; zęby ustawione w zgryzie nożycowym.
  • Ogon: wysoko osadzony, gruby, zdecydowanie zwinięty lub zagięty jak sierp nad grzbietem; gdy jest opuszczony, jego koniec sięga niemal stawów skokowych.
  • Czaszka: szeroka z czarnym nosem o prostym grzbiecie.

Szata i umaszczenie

Włos jest okrywowy szorstki i prosty, a podszycie miękkie i gęste. Włos na ogonie dosyć długi i odstający. Dopuszczalnymi typami maści są: czarna pręgowana, ruda pręgowana i pręgowana. Cechą charakterystyczną rasy jest to, że jednolity kolor umaszczenia u szczenięcia przechodzi w pręgi, kiedy pies dorasta.

Zachowanie i charakter

Jest psem trudnym i zupełnie nienadającym się dla osoby, która nie posiada doświadczenia w szkoleniu i prowadzeniu psów. To wybitny indywidualista, który może sprawiać wrażenie nieposłusznego i nazbyt władczego – jedynie opiekun o silnej psychice będzie w stanie go poskromić.
Psy potrzebują dużej dziennej dawki ruchu. W czasie spacerów nie mogą być jednak puszczane luzem, gdyż dość chętnie wdają się w konflikty z innymi czworonogami. W stosunku do obcych są nieufne i mocno zdystansowane. Prawidłowo uspołeczniony czworonóg nie powinien wykazywać skłonności do agresji, chyba że coś mu się bardzo mocno nie spodoba.
Kai, tak jak inne szpice myśliwskie, ma silnie rozwinięty instynkt łowiecki, dlatego nie może być trzymany w domu z małymi zwierzętami. Pomimo swojej ruchliwości nadaje się do trzymania w mieszkaniu. W domu jest wręcz leniwy i dopiero w czasie spaceru pokazuje swoje prawdziwe oblicze.

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki