FANDOM

Doberman    duża rasa psa zaliczana do grupy pinczerów, typ wilkowaty. Pies do towarzystwa, pracujący i stróżujący. 

Doberman
Doberman 1.jpg
Rasa psa/Nazwa Doberman
Pochodzenie/Nazwa Niemcy
Kolor czarno-brązowy
Sierść krótka,prosta
Grupa Psy rasowe
Popularne też w: Niemcy, Austria, Polska
Inne nazwy doberman, germany dog

Historia rasy

Doberman 3.jpg

Szczeniaczki rasy Doberman

Doberman to rasa stosunkowo młoda, której początki sięgają schyłku XIX w. Nazwa rasy pochodzi od nazwiska jej twórcy i pierwszego hodowcy Karla Fryderyka Louisa Dobermanna (1834-1894), pochodzącego z Apoldy. Zródła podają różne informacje, dotyczące jego profesji, twierdząc, że był on poborcą podatkowym, stróżem nocnym, a także rakarzem.

Nie wiadomo dokładnie jakich psów użył F.L.Dobermann do stworzenia rasy. Prowadził on krzyżówki psów sprzedawanych na targu w Apoldzie, prawdopodobnie oprócz psów nierasowych posłużył sie krzyżówkami m.in. owczarka pochodzącego z okolic Turyngii, a także ówczesnego rottweilera oraz pinczera. Najprawdopodobniej do powstania rasy przyczynił się także wyżeł niemiecki. Niektóre zródła podają również informacje o pokrewieństwie dobermana z beauceronem oraz wyżłem weimarskim.

Wygląd dobermanów z tamtego okresu znacznie odbiegał od współczesnego wizerunku rasy. Posiadały one dość niezgrabne sylwetki, ich sierść była znacznie dłuższa niż dzisiaj, szorstka i gęsta, najcześciej szarego koloru, również podpalania były znacznie mniej wyraziste. To też w późniejszych latach (na początku XX w.), w celu uszlachetnienia rasy, dobermana skrzyżowano z terrierem manchesterskimi greyhoundem. Wpływ tych dwóch ras znacznie poprawił walory fizyczne i użytkowe dobermana. Dzięki zabiegom wielu hodowców rozkochanych w dobermanie, udało się wyhodować rase niezwykle odważnych psów pracujących o niezaprzeczalnych walorach zarówno psychicznych jak i fizycznych.

Dobermany dzięki swej niebywałej inteligencji oraz chęci do pracy szybko znalazly zastosowanie w slużbie wojskowej i policji, dzięki czemu zyskały miano "psów policyjnych". Formalne uznanie rasy nastapiło w 1910 r., wówczas to założono pierwsza księge rodowodową dobermana. W hodowli daży się do uzyskania psa silnego, muskularnego, średniego wzrostu, o szlachetnej i eleganckiej sylwetce. Doberman doskonale nadaje się do trzymania zarówno w charakterze psa obronnego, pracującego, towarzyszącego, jak i w charakterze psa rodzinnego.

Stereotypy i charakter

Jest bardzo znany stereotyp o charakterze dobermana. Stereotyp ten polega na tym, że dobermany są agresywne i został on zastosowany w wielu filmach. Tak właściwie jest przeciwnie - to jest bardzo miła i wierna rasa (chociaż, tak jak u każdego psa zdarzają się przypadki agresji).

Szata i umaszczenie

Szata jest krótka, nie wymagająca specjalnej pielęgnacji. Sierść zawsze m kolor czarny podpalany i jest gładka w dotyku.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki