FANDOM

Doberman    duża rasa psa zaliczana do grupy pinczerów, typ wilkowaty. Pies do towarzystwa, pracujący i stróżujący. 

Doberman
Doberman 1
Rasa psa/Nazwa Doberman
Pochodzenie/Nazwa Niemcy
Kolor czarno-brązowy
Sierść krótka,prosta
Grupa Psy rasowe
Popularne też w: Niemcy, Austria, Polska
Inne nazwy doberman, germany dog

Historia rasy

Doberman 3

Szczeniaczki rasy Doberman

Doberman to rasa stosunkowo młoda, której początki sięgają schyłku XIX w. Nazwa rasy pochodzi od nazwiska jej twórcy i pierwszego hodowcy Karla Fryderyka Louisa Dobermanna (1834-1894), pochodzącego z Apoldy. Zródła podają różne informacje, dotyczące jego profesji, twierdząc, że był on poborcą podatkowym, stróżem nocnym, a także rakarzem.

Nie wiadomo dokładnie jakich psów użył F.L.Dobermann do stworzenia rasy. Prowadził on krzyżówki psów sprzedawanych na targu w Apoldzie, prawdopodobnie oprócz psów nierasowych posłużył sie krzyżówkami m.in. owczarka pochodzącego z okolic Turyngii, a także ówczesnego rottweilera oraz pinczera. Najprawdopodobniej do powstania rasy przyczynił się także wyżeł niemiecki. Niektóre zródła podają również informacje o pokrewieństwie dobermana z beauceronem oraz wyżłem weimarskim.

Wygląd dobermanów z tamtego okresu znacznie odbiegał od współczesnego wizerunku rasy. Posiadały one dość niezgrabne sylwetki, ich sierść była znacznie dłuższa niż dzisiaj, szorstka i gęsta, najcześciej szarego koloru, również podpalania były znacznie mniej wyraziste. To też w późniejszych latach (na początku XX w.), w celu uszlachetnienia rasy, dobermana skrzyżowano z terrierem manchesterskimi greyhoundem. Wpływ tych dwóch ras znacznie poprawił walory fizyczne i użytkowe dobermana. Dzięki zabiegom wielu hodowców rozkochanych w dobermanie, udało się wyhodować rase niezwykle odważnych psów pracujących o niezaprzeczalnych walorach zarówno psychicznych jak i fizycznych.

Dobermany dzięki swej niebywałej inteligencji oraz chęci do pracy szybko znalazly zastosowanie w slużbie wojskowej i policji, dzięki czemu zyskały miano "psów policyjnych". Formalne uznanie rasy nastapiło w 1910 r., wówczas to założono pierwsza księge rodowodową dobermana. W hodowli daży się do uzyskania psa silnego, muskularnego, średniego wzrostu, o szlachetnej i eleganckiej sylwetce. Doberman doskonale nadaje się do trzymania zarówno w charakterze psa obronnego, pracującego, towarzyszącego, jak i w charakterze psa rodzinnego.

Stereotypy i charakter

Jest bardzo znany stereotyp o charakterze dobermana. Stereotyp ten polega na tym, że dobermany są agresywne i został on zastosowany w wielu filmach. Tak właściwie jest przeciwnie - to jest bardzo miła i wierna rasa (chociaż, tak jak u każdego psa zdarzają się przypadki agresji).

Szata i umaszczenie

Szata jest krótka, nie wymagająca specjalnej pielęgnacji. Sierść zawsze m kolor czarny podpalany i jest gładka w dotyku.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki