FANDOM

Artykuł
120px-Gold00.jpg Dalmatyńczyk został nazwany Rasą miesiąca. Radzimy go przeczytać!
Dalmatyńczyk
Dalmatiner 2
Rasa Dalmatyńczyk
Inne nazwy Dalmatiner, Dalmatinac
Kraj pochodzenia Chorwacja
FCI Grupa VI, Sekcja 3,

nr wzorca 153

Wysokość 58,4 – 61 cm (psy)

55,9 – 58,4 cm (suczki)

Masa 22,7-25 kg
Sierść/Kolor Sierść jest krótka, twarda, zbita i zwarta. Umaszczenie jest czysto białe z ostro odgraniczonymi, okrągłymi czarnego lub wątrobianobrązowego koloru cętkami. Pojawiają się one już u około dwutygodniowych szczeniąt, które rodzą się białe. Średnica plam wynosi 20-30 mm. Plamki na głowie, pysku, uszach, nogach, ogonie i skrajnych partiach tułowia powinny być mniejsze, niż na pozostałych częściach ciała. Nos psów w czarne cętki powinien być czarny, w brązowe łatki zawsze czekoladowy. Oczy psów białych w czarne cętki mogą być czarne, niebieskie lub brązowe, a psów cętkowanych brązowo-żółte lub brązowe; mogą występować też niebieskie.
AKC Non-sporting
ANKC Grupa 7 – (Non-sporting)
CKC Grupa 6 – (Non-sporting)
UKC Grupa 8 – Companion Dog
Dalmatyńczyk (chorwacki Dalmatinac) - jedna z ras psów, należąca do grupy psów gończych, posokowców i ras pokrewnych, zaklasyfikowana wraz z rodezjanem do sekcji ras pokrewnych. Zgodnie z klasyfikacją amerykańską, należy do grupy psów użytkowych. Typ wyżłowaty. Nie podlega próbom pracy.

Rys historyczny

Jego pochodzenie nadal nie jest jasne. Według niektórych badaczy jego przodkowie pochodzą z północnych Indii i w średniowieczu, wraz z taborami cygańskimi przywędrowały do Europy. W Dalmacji wykorzystywane były jako gończe, a później, w XVII wieku jako obronne. W XVIII wieku sprowadzone do Wielkiej Brytanii. w okresie wiktoriańskim osiągnęły szczyt popularności. Zanim jednak dotarły do Anglii, odbyły długą podróż poprzez kraje basenu Morza Śródziemnego, gdzie trafiły z Dalmacji pod nazwą wyżły regusańskie lub legawce dalmatyńskie, a następnie z Francji jako psy galicyjskie dotarły na Wyspy Brytyjskie. Rasa ta przywędrowała do Polski pod nazwą Dalmatinnis.

Wygląd

Szata i umaszczenie

Umaszczenie jest czysto białe z ostro odgraniczonymi, okrągłymi czarnego lub wątrobianobrązowego koloru cętkami. Pojawiają się one już u około dwutygodniowych szczeniąt, które rodzą się białe. Średnica plam wynosi 20-30 mm. Plamki na głowie, pysku, uszach, nogach, ogonie i skrajnych partiach tułowia powinny być mniejsze, niż na pozostałych częściach ciała. Nos psów w czarne cętki powinien być czarny, w brązowe łatki zawsze czekoladowy. Oczy psów białych w czarne cętki mogą być czarne, niebieskie lub brązowe, a psów cętkowanych brązowo-żółte lub brązowe; mogą występować też niebieskie. Sierść jest krótka, twarda, zbita i zwarta.

Zachowanie i charakter

Jest to pies odważny, czujny, zrównoważony. Wykazuje wysoki stopień przywiązania do członków rodziny, dobrze czuje się w towarzystwie dzieci. Aktywny i towarzyski, sprawdza się jako pies rodzinny, jeśli jest odpowiednio prowadzony. Dalmatyńczyk nie jest psem odpowiednim dla mało ruchliwych osób.

Zdrowie i pielęgnacja

Dalmatyńczyki gubią dużo włosów, w czasie linienia (na wiosnę i jesienią) istnieje konieczność wyczesywania włosa raz na dzień przez ok. 10 min. Spotykane problemy zdrowotne u tej rasy to kamica moczanowa, głuchota, młodzieńcza nefropatia, cisawica, skręt żołądka. Średnia długość życia psów tej rasy to ok. 14-17 lat.

Dalmatyńczyki w kulturze

  • 101 dalmatyńczyków – serial animowany
  • 101 dalmatyńczyków – film animowany z 1961 roku
  • 101 dalmatyńczyków – film fabularny z 1996 roku
  • 101 dalmatyńczyków II. Londyńska przygoda – film animowany, kontynuacja produkcji z 1961 roku
  • 101 dalmatyńczyków – książka
  • 102 dalmatyńczyki – kontynuacja filmu z 1996 roku

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki