FANDOM

Coton de tulear
Cotton de Tulear 2
Rasa psa/Nazwa Cotton de Tulear
Pochodzenie/Nazwa Madagaskar
Kolor biały
Sierść gęsta, długie włosy
Grupa Psy rasowe
Popularne też w: Francja, Madagaskar
Inne nazwy Cotton the dog, Madagascar dog
Coton de tulear - królewski pies z Madagaskaru. Jest typowym przedstawicielem IX grupy - psów do towarzystwa. Nazwa tego pieska jest wielce egzotyczna, tak samo zresztą jak nazwa wyspy, z której pochodzi - Madagaskar. Przeszłość Coton de Tulear'a jest owiana tajemnicą, a o jego historii krążą legendy. Ale jak zyskał swoją nazwę - "Coton de Tulear" ?
Coton pojawił sie pierwszy raz w okolicach plantacji bawełny, a jego kolor oraz struktura sierści podobna jest do kłaczka bawełnianego. Tak możemy objaśnić pierwszy człon nazwy tej rasy. Ale z jakiego powodu "de Tulear"? Na to jest już jednoznaczna odpowiedź. Bawełniane plantacje, w okolicach których był najczęściej widywany ten piesek, znajdowaly sie niedaleko madagarskiego miasta Toliara (fran.Tulear).   
120px-Gold00.jpg Uwaga! Błędy zostały usunięte i poprawione na właściwe. W razie potrzeby, zedytować i poprawić błąd.

Jak już wczesniej dowiedziono - krajem pochodzenia jest Afryka, ale ogółem wywodzą się z malowniczej wyspy Madagaskar na Oceanie Indyjskim, która leży 400 km od pld - wschodnich wybrzeży Afryki.
W przeszłości była to bogata wyspa bawełnianych i ryżowych pól, orchidei,
korzeni i bananowych plantacji. Wyspa jest bardzo interesujacą krainą
klimatyczną, możemy tu spotkać - z jednej strony wyspy - deszczowe puszcze,
z drugiej chłodne górskie klimaty.

Przybycie na wyspę Madagaskar

Prawdy jak ten sympatyczny piesek dostał się na wyspę nie dowiemy się już nigdy. Pierwsza legenda sięga XV - XVI w. W tym czasie w kierunku zachodnich Indii płynęła łódz, a nad oceanem niedaleko Madagaskaru szalała burza. Łódź rozbiła się.
Na statku była para tych białych piesków, która dopłynęła do wyspy w okolicach miasta Toliara (Tulear). Druga legenda mówi, że Coton był na pokładzie statku portugalskiego kapitana Diego Diase'a, który odkrył Madagaskar podczas swej podróży do Indii w roku 1500. Ostatnia natomiast głosi, że cotonik był psem hiszpanskiego dworu królewskiego na przełomie XVII - XVIII wieku. W tym przypadku podejrzani są kupcy
europejscy, którzy mogli przywieźć cotona na wyspę jako gatunek biszona krędziawego, a wywieźć z wyspy jako artykuł handlowy.

Historia Coton de Tulear

Za fakt możemy przyjąć to, że coton jest bardzo blisko spokrewniony z biszonami
z obszarow śródziemnomorskich.W niektórych książkach stwierdzono, ze coton mógł powstać ze skrzyżowania z wymienionym już biszonem, dalej z papillonem, dalej maltańczykiem i bedlington terrierem. Jest to jedynie teoria, ale bedlington mógł być przodkiem cotona ze względu na linie grzbietu, która jest u cotona równiez lekko wysklepiona.
Długa sierść może pochodzić od maltańczyka, a zabarwienia sierści niektórych cotonów
mogłaby odpowiadać papillonom.
Niektóre źródła podają, że Coton de Tulear był znany pierwotnie jako Coton de Reunion
lub Coton de Tenerife.
Z postepem czasu z wolno żyjącego dzikusa coton stał się domowym pieskiem
i pieszczoszkiem.W latach 50-tych hodowcy z Madagaskaru zaczęli wyłapywać i krzyżowac celowo tylko małe pieski, aby osiągnąć idealnych potomków. Wiele z tych piesków trafiło do Francji, gdzie francuscy hodowcy pracowali nad nimi dalej. Niektórzy z nich udali się powtórnie na Madagaskar w celu zdobycia jeszcze kilku egzemplarzy, ale byli przerażeni odmiennością madagarskiego cotona i uszlachetnionego już cotona europejskiego. W latach 90-tych do Francji trafiły cotony z Madagaskaru, ale tylko dla wzbogacenia hodowli, a nie do rozrodu.

Królewski pies

Nie zawsze w przeszłości coton był włóczęgą. Był mu nadany i tytuł
"Królewski pies". Do dzisiaj są spory o to, jak zyskał ten tytuł. Czy był mu nadany
na hiszpańskim dworze królewskim? Czy może przez francuską szlachtę, która przybyła
na Madagaskar w czasie kolonizacji wyspy w XVIII wieku. Podobno Coton de Tulear
mogli trzymać tylko prominentni obywatele Madagaskaru, prości ludzie mieli wydany
zakaz trzymania tych piesków.

Charakter cotona

Nie wiadomo i nie jest ważne jak coton dostał się na wyspę, ważne jest to, ze udało mu się przeżyć w tej dzikiej przyrodzie. Było to możliwe tylko dzięki jego cechom charakteru:
- wytrwałości, chytrości, przebiegłości, skoczności oraz zdolności do szybkiego biegu.
Także kiedy pomyślimy o jego ojczyźnie, stwierdzimy, ze z pewnością musiał przejść wiele, aby nauczyć się żyć z jednej strony w pięknej, a z drugiej w okrutnej  madagaskarskiej rzeczywistosci.

Bajecznie rodzinny pies

A jaki jest coton dzisiaj? Jest bajecznie rodzinnym psem. Jest oddany swemu panu
i potrafi odpłacić się za miłość. Nie wybiera sobie jednego pana, jego panem jest cała
rodzina. Akceptuje wszystkie zwierzęta w domu, ale uwaga - jego instynkt łowiecki przetrwał do dzisiaj. Jest bardzo czujny, ale nie hałaśliwy. Przy swojej wielkości jest idealnym psem do miejskich mieszkań. Pod jego puszystą sierścią ukrywa się z jednej strony spokojny, a z drugiej temperamentny, sportowy pies. Dzięki niemu można dostrzec piękno przyrody, ponieważ coton uwielbia długie spacery. Jest doskonały do agility i canisterapii, ma doskonały zmysł orientacji.

Antydepresyjny pies

Coton de Tulear dzięki swojemu wspaniałemu charakterowi - we Francji, USA i Kanadzie zyskał miano "psa antydepresyjnego". Zasłużył sobie na ten tytuł ze względu na swą wielką miłość do dzieci i wierność do ludzi dorosłych. Dlatego "pracuje" tam
w domach dziecka i domach seniorow. Jest idealnym towarzyszem ludzi opuszczonych, samotnych.

Czy Coton jest psem dla ciebie?

Czy Coton de Tulear jest psem dla Ciebie?

Jeżeli podjąłeś decyzje, że pies rasy Coton de Tulear ma na dłużej zagościć w Twoim życiu, poczytaj, posprawdzaj gdzie się da - internet, książki - czy będzie pasował on do Ciebie, Twojej rodziny i do Waszego stylu życia. Pamiętaj, ęe Coton należy
do grupy psów do towarzystwa i jeśli żyjesz w ciągłym biegu, rzadko bywasz w domu, dużo podróżujesz i nie możesz go wziąć ze sobą - Z CAŁA PEWNOŚCIĄ NIE JEST TO PIES DLA CIEBIE.
Coton to pies, który uwielbia swoją rodzinę i by być szczęśliwym - musi ją mieć. Jeśli chcesz psa o silnym i twardym charakterze, ślepo posłusznego - Coton również NIE JEST PSEM DLA CIEBIE.
Coton de Tulear jest psem posłusznym, ale delikatnym, nie znosi kar, krzyków i bicia. Jeśli nie sprawia Ci frajdy kilkugodzinne czesanie psa, kapanie i suszenie - Coton również NIE JEST PSEM DLA CIEBIE.
Nie patrz tylko na szczenię, które pięknie wygląda - jak pluszowy miś, spójrz w przyszłość i zastanów się czy sprostasz wymaganiom tego psa, czy będziesz w stanie pielegnować jego sierść i poświęcić mu swój cenny czas, którego dziś jest tak mało......

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki