FANDOM

Chodzenie tyłem (od przewodnika) - rodzaj sztuczki dla psa.

Przebieg

Zaaranżuj przejście - np. między szafkami a fotelami - dostatecznie szerokie, by pies swobodnie się w nim mieścił, ale na tyle wąskie, aby nie mógł zawrócić. Weź do ręki garść smakołyków i ustaw zwierzaka przodem do siebie, a tyłem do zaimprowizowanego przejścia. Zrób krok w stronę ucznia, tak by musiał się cofnąć (nie popychaj go). Pochwal go w momencie, gdy zacznie iść do tyłu, i daj mu nagrodę. Stopniowo wydłużaj pokonywaną w ten sposób odległość, aż pies będzie się szybko cofał przed tobą.

Spróbuj zrobić to samo bez ograniczania przestrzeni po bokach. Jeśli zwierzak okręca się albo bardzo zbacza z linii prostej, wróć do ćwiczeń w wydzielonym obszarze. Gdy ma tendencję do zbaczania w jedną stronę, możesz ćwiczyć, mając ścianę czy inną zaporę tylko z tej strony. Po jakimś czasie spróbuj wykonać ćwiczenie ponownie bez ograniczania miejsca. Jeśli dobrze wam idzie, zacznij wypowiadać komendę, zanim ruszysz „na psa” - np. „cofaj” czy „wstecz”.

Staraj się ruszać coraz mniej, dążąc do tego, by pies cofał się samodzielnie. Daj mu komendę i odczekaj chwilę, zanim ruszysz w jego kierunku. Początkowo odstęp między komendą a ruchem powinien być bardzo mały. Gdy pies zaczyna reagować na samą komendę, przedłużaj go. Potem postaraj się wydłużyć odległość, na którą zwierzak odchodzi. Jednak, aby utrzymać jego wysoką motywację, należy ją zmieniać - raz nagrodzić go po pięciu krokach, a innym razem - po ośmiu.

Uwaga: Żeby zachęcić psa do odchodzenia, zacznij go nagradzać rzutem smakołyka lub zabawki w jego stronę. Celuj w kierunku pyska, a nie w bok.

Zobacz też: Cofanie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki