FANDOM

Artykuł
120px-Gold00.jpg Border collie został nazwany Rasą miesiąca. Radzimy go przeczytać!
Border collie
BC Kufa.jpg
Rasa psa/Nazwa Border collie
Pochodzenie/Nazwa Wielka Brytania (Szkocja)
Kolor Występuję w róznych odcieniach.
Sierść Długa.
Grupa Working Dogs
Popularne też w: Szkocji(Wielka Brytania)
Inne nazwy Border collie, B. collie, border

Border collie - jedna z ras psów, należąca do grupy psów pasterskich i zaganiających, zaklasyfikowana do sekcji psów pasterskich (owczarskich). Typ wilkowaty. Podlega próbom pracy.

Rys historyczny

Współczesny border collie jest potomkiem roboczych collie trzymanych w hrabstwach na pograniczu Anglii i Szkocji. Od 1881 roku uczestniczył on w konkursach owczarków i był eksportowany jako pracujący owczarek na wszystkie kontynenty.

Wygląd

Budowa

Border collie ma mieć proporcjonalną budowę ciała, przy czym wygląd jego wskazuje na grację i doskonałą harmonię w połączeniu z odpowiednią masą ciała. Obecnie kształtują się coraz większe podziały w kwestii wzorca między psami przeznaczonymi do wystaw a użytkowymi. Te drugie charakteryzuje lżejsza budowa ciała, mniej obfita okrywa włosowa oraz wydłużony kształt głowy.

Jest to również kwestią przodków - cięższa budowa charakteryzuje psy hodowane w Nowej Zelandii, lżejsze to typ angielski.

Szata i umaszczenie

Nie preferuje się psów z przewagą koloru białego. Niebieskie oczy dopuszczalne są jedynie w umaszczeniu merle. U border collie występują różne kolory szaty, a w tym:

  • black and white (czarno-biały)
  • black tricolour (czarny trójkolorowy) - biało-czarny z podpalaniami
  • blue merle (niebieski marmurkowy)
  • blue tricolour merle (niebieski marmurkowy trójkolorowy) - niebieski marmurkowy z podpalaniami
  • chocolate and white (czekoladowo-biały)
  • chocolate tricolour (czekoladowy trójkolorowy) - czekoladowo-biały z podpalaniami
  • chocolate merle (czekoladowy marmurkowy)
  • chocolate tricolour merle (czekoladowy marmurkowy trójkolorowy) - czekoladowy marmurkowy z podpalaniami
  • blue and white (niebiesko-biały) - rozjaśniony czarny z białym
  • blue tricolour (niebieski trójkolorowy) - niebiesko-biały z podpalaniami
  • slate merle (ciemnoszary marmurkowy)
  • slate tricolour merle (ciemnoszary marmurkowy trójkolorowy) - ciemnoszary marmurkowy z podpalaniami
  • lilac and white (liliowo-biały) - rozjaśniony czekoladowy z białym
  • lilac tricolour (liliowy trójkolorowy) - liliowo-biały z podpalaniami
  • lilac merle (liliowy marmurkowy)
  • lilac tricolour merle (liliowy marmurkowy trójkolorowy) - liliowy marmurkowy z podpalaniami
  • red (australian red, golden, yellow) and white (rudo-biały)
  • sable and white (sobolowy z białym)

Niektóre rodzaje umaszczeń występujące u Border collie:

Istnieje również odmiana krótkowłosa, dotychczas mało popularna w Polsce.

Zachowanie i charakter

Uznany przez psychologa Stanleya Corena za najbardziej inteligentną rasę psów . Jego predyspozycje wymagają, aby praca, którą wykonuje, dawała mu radość i pozwalała wykazać się inicjatywą. Uważny i podatny na szkolenie, uwielbia biegać i wykonywać zadania powierzane mu przez przewodnika. Właściciel psa powinien dysponować czasem i być osobą aktywną. Border collie potrzebuje pana o spokojnym usposobieniu, który będzie w stanie żyć z nim w harmonii i potrafić się z nim porozumieć, gdyż w przeciwnym razie border łatwo wymknie się spod kontroli. Border Collie to pies szczerze oddany swojemu właścicielowi, uległy i zrównoważony. Charakter często determinuje przeznaczenie psa - psy sportowe cechuje większa uległość niż typowo pasterskie.

Użytkowość

Pies pasterski, pomocnik w zaganianiu owiec. Wykazuje olbrzymią potrzebę i chęć do pracy oraz ciągłego ruchu. Doskonale nadaje się do uprawiania wszystkich sportów kynologicznych, z wyjątkiem szkolenia w kierunku IPO (szkolenie na psa obronnego). Sprawdza się jako pies lawinowy w górach i jako pies tropiący. Z racji ogromnej chęci pracy z człowiekiem może być wykorzystywany przy wykrywaniu narkotyków oraz w służbach celnych. Nadaje się również do terapii chorych.Podobnie jak przy budowie border collie - tak i przy użytkowości kształtują się różnice między psami z linii typowo wystawowych a tymi sportowymi/użytkowymi. Pierwszy typ zatraca powoli niespożyty temperament na rzecz spokojnego poddawania się zabiegom pielęgnacyjnym, drugi zaś utrzymuje pierwotne cechy - szybkość, bystrość, zwinność.

Zdrowie i pielęgnacja

Pielęgnacja i utrzymanie tego psa nie jest kłopotliwe. Konieczne jest dostarczenie mu odpowiedniej dawki ruchu, a szczególnie zajęć umysłowych poprzez pracę z owcami czy sporty kynologiczne.U Border Collie mogą wystąpić takie choroby CEA czyli anomalia oczu collie CL czyli Ceroidolipofuscynozy neuronalne oraz TSN Trapped Neutrophil Syndrome - w profesjonalnych hodowlach przeprowadzane są badania genetyczne w kierunku tych chorób.Może także wystąpić dysplazja stawów biodrowych - w tym celu hodowle wykonują zdjęcia RTG pod kątem tej choroby i rozmnażają tylko osobniki wolne od dysplazji, jednak nie daje to 100% pewności że szczeniaki urodzą się zdrowe.U border collie zdarzają się także przypadki epilepsji.

Galeria

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki