FANDOM

Bloodhound
1280px-Bloodhound black and tan
Rasa psa/Nazwa Bloodhound
Pochodzenie/Nazwa Belgia
Kolor Czarno - rdzawo - brązowy
Sierść Krótka
Grupa Psy gończe
Popularne też w: USA
Inne nazwy Chien de Saint-Hubert, Pies św. Huberta

Bloodhound - jedna z ras psów, należąca do grupy psów gończych, posokowców oraz ras pokrewnych, zaklasyfikowana do sekcji psów gończych. Znajduje się w podsekcji dużych psów gończych. Typ wyżłowaty.

Podlega próbom pracy według klasyfikacji FCI.

Rys historyczny

Nazwa Bloodhound skojarzeniowo wskazuje na psa pracującego „na farbie”, czyli idącego za śladami krwi rannej ofiary, jednak wcześniejsza nazwa angielska „blooded hound” oznaczała psa „czystej krwi”. Fakt ten znajduje potwierdzenie w historii tej rasy. Współczesne Bloodhoundy to potomki w głównej linii psów św. Huberta, które przez wiele stuleci były hodowane w klasztorze w Ardenach, całkowicie izolowane od możliwości krzyżowania się z innym psami. Psy te bezpośrednio wywodziły się od dawnych gończych psów celtyckich, które opaci, jako zapaleni myśliwi objęli swoją opieką. W 1066 roku Wilhelm Zdobywca sprowadził je do Anglii. Aktualnie FCI nie rozróżnia psów św. Huberta i Bloodhoundów, przyjęło dla nich jeden wzorzec, który opisuje psa głównie w typie angielskim.

Istnieją przekazy piśmienne podające, że w XI wieku na Wyspach Brytyjskich istniały psy myśliwskie (bloodhoundy), które mieszano z psami przywiezionymi z kontynentu i wykorzystywano je jako niezrównanych tropicieli m.in. do pogoni za zbiegłymi więźniami. Tego typu psy posiadały głównie wyższe stany w społeczeństwie feudalnym.

Wygląd

Budowa

W 2001 roku wzorzec bloodhounda uległ zmodyfikowaniu, kładąc nacisk na użytkowe walory, współczesne psy są nieco lżejsze oraz sprawniejsze niż te hodowane u schyłku ubiegłego stulecia.

Najbardziej typowe cechy tej rasy to:

  • duże fafle, zwisające nawet 5 cm poniżej żuchwy
  • charakterystyczną wąską głowę z wyraźnym guzem potylicznym i z pofałdowaną obfitą skórą (głowa samców jest mocniejsza, a skóra bardziej pomarszczona niż u suk)
  • oryginalny, bardzo wydatny ruch, który przypomina swingowanie. Obecny bloodhound nie jest już psem powolnym ani ociężałym, takie psy nie są pożądane w hodowli, która stawia na psa energicznego, szlachetnego, masywnego i kościstego, ale nie limfatycznego.

Szata i umaszczenie

Bloodhound posiada krótką sierść. Jego umaszczenie jest rdzawobrązowe lub czarno-rdzawo-brązowe. Akceptowane są małe plamy w kolorze białym na ogonie, łapach i klatce piersiowej. Psy o maści płowej muszą mieć wyraźnie pigmentowany nos.

Zachowanie i charakter

W stosunku do obcych nieufny. W pracy jest uparty i zacięty. Dla znanych mu osób wykazuje łagodność oraz serdeczność.

Użytkowość

Pies o nadzwyczaj czułym węchu i pasji poszukiwawczej, sprawdza się przede wszystkim jako znakomity sojusznik policji i służb ratowniczych, podczas gdy nie używa się go już do polowań, choć z powodzeniem startuje w konkursach myśliwskich dla tropowców. Bloodhound to pierwsza rasa, która została wykorzystana w służbach porządkowych - miało to miejsce w 1805 roku w Anglii. Dziś psy tej rasy i ich krzyżówki są chętnie używane przez służby śledcze w wielu krajach, przede wszystkim w Wielkiej Brutanii i USA. Sprawdza się także w programach terapii kontaktowej z udziałem zwierząt.

Zdrowie i pielęgnacja

Wymaga sporej dawki ruchu. Potrzebuje także raz na jakiś czas diety.

Popularność

Bloodhound cieszy się dużą popularnością w USA. W Polsce występuje rzadziej.

Ciekawostki

W USA Bloodhound stał się inspiracją m. in. dla Walta Disneya do stworzenia takich psów, jak Pluto i Goofy, a także autorów programu społecznego zajmującego się zapobiegającego przestępczości i adresowanego do młodzieży i dzieci. Postać bloodhounda McGruffa towarzyszy od dzieciństwa już kilku pokoleniom młodych Amerykanów. Rasa ta sprowadzona do Polski w średniowieczu jest przodkiem ras gończych: ogara gończego.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki