FANDOM

Azawakh
Azawakh 2
Rasa psa/Nazwa Azawakh
Pochodzenie/Nazwa Mali
Kolor różne odcienie
Sierść krótka, gładka
Grupa Charty
Popularne też w: Mali, Francji
Inne nazwy azawakh,

ang. tuareg sloughi (sloughi Tuaregów)

Chart afrykański (oryginalna nazwa azawakh) – rasa psa zaliczana do grupy chartów, charakteryzująca się delikatnym, krótkim włosem, wyhodowana w starożytności na obszarze południowej Sahary, użytkowana pierwotnie jako pies myśliwski, stróżujący i pies-towarzysz, obecnie również jako pies wyścigowy i ozdobny.

Rys historyczny

Historia tej rasy nie jest do końca wyjaśniona – wiadomo, że psy te towarzyszyły plemionom nomadzkim południowej Sahary w polowaniach (m.in. Tuaregom). Dzięki swojej czujności były wykorzystywane także jako psy stróżujące. Charty afrykańskie były bardzo szanowane przez owe plemiona, miały wstęp do namiotów i były częstymi prezentami lub posagami.

Klasyfikacja FCI

W klasyfikacji FCI rasa ta została zaliczona do grupy X – charty, w sekcji chartów krótkowłosych. Nie podlega próbom pracy.

Wygląd

Budowa

Pies jest wysoki, o lekkim kośćcu i wydłużonym pysku. Sylwetka powinna być szczupła, a kości uwydatnione. Stop bardzo słabo zaznaczony, oczy dość duże, szeroko rozstawione. Głowa ma kształt gruszki. Uszy zwisające. Nogi długie i mocne.

Szata i umaszczenie

Azawakh posiada w większym lub mniejszym stopniu białe znaczenia na łapach i ogonie. Kolorystycznie sierść może być od płowożółtej do czerwonej bądź brązowoczerwonej.

Zachowanie i charakter

Psy tej rasy są niezależne, uznające zhierarchizowany model rodzinny, czyli taki, w którym pies podporządkowuje się tylko jednej osobie (liderowi), wobec której jest oddany.

Użytkowość

Psy używane do polowań, szczególnie cenne, gdyż biegają niezwykle szybko, do 65 km/h, i, jak wszystkie charty, w odróżnieniu od pozostałych psów myśliwskich kierują się wzrokiem, a nie słuchem.

Popularność

W Europie i Ameryce Północnej rasa ta jest bardzo rzadko spotykana.

Ciekawostki

Dzięki informacjom o tej rasie zebranym przez Xaviera Przeździeckiego został w 1982 roku ustalony wzorzec azawakha. Ten francuski oficer polskiego pochodzenia przyczynił się także do rozpowszechnienia tej rasy.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki