FANDOM

Appenzeller
Appenzeller 1
Rasa psa/Nazwa Alppenzeller
Pochodzenie/Nazwa Szwajcaria
Kolor umaszczenie czarne lub ciemnobrązowe podpalane z białymi znaczeniami na głowie
Sierść krótka, gładka
Grupa Guardian Dog
Popularne też w: Szwajcarii, Alpach
Inne nazwy Appenzeller sennenhund, Appensell Mountain Dog, Pies górski z Appenzell
Appenzeller – rasa psów pochodząca ze Szwajcarii z regionu Appenzell.

Według klasyfikacji FCI należy do grupy II (Pinczery i sznaucery, molosy, psy górskie i szwajcarskie psy do bydła), do sekcji 3 – szwajcarskie psy pasterskie. Nie podlega próbom pracy.

Krótki rys historyczny

Jest to jedna z czterech ras szwajcarskich psów pasterskich. Pochodzi ze szwajcarskich Alp, gdzie w okolicach Appenzell dalej można go spotkać jako pomocnika pasterza. Pierwsze udokumentowane opisy tej rasy pochodzą z początku XIX wieku.

Wygląd

Szata i umaszczenie

Umaszczenie jest czarne lub ciemnobrązowe podpalane z białymi znaczeniami na głowie, piersi, końcach łap i zakręconym na grzbiet ogonem. Włos jest krótki i łatwy w pielęgnacji.

Zachowanie i charakter

Appenzeller jest psem towarzyskim, współpracującym ściśle z człowiekiem. Jego ruchliwość, pewność siebie i szczekliwość są w wykonywanej przez niego pracy atutami. Wobec nieznanych mu osób jest nieufny.

Użytkowość

Jako pies pasterski posiada umiejętność zaganiania stad bydła – zawraca krowy chwytając je za pęciny, jednocześnie unikając uderzenia racicą. Potrafi rozróżnić krowy wchodzące w skład "swojego" stada od innych krów, które przegania. Jest także psem sprawdzającym się jako pies obronny i stróżujący.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki