FANDOM

Artykuł
Aidi
AidiKufa
Rasa psa/Nazwa Aidi
Pochodzenie/Nazwa Maroko
Kolor Umaszczenie dowolne
Sierść Gęsta i dość długa
Grupa Molosy
Popularne też w: Maroko, Francja, Anglia
Inne nazwy fr. chien de l'Atlas, chien de montagne de l'Atlas

ang. atlas shepherd dog, atlas sheepdog, owczarek z Gór Atlas

Aidi (oryginalna nazwa aïdi) – rasa psa zaliczana do grupy molosów, wyhodowana w Afryce Północnej, na obszarze dzisiejszego Maroka. Pierwotnie był użytkowany przez plemiona koczownicze do polowania i do pilnowania stad zwierząt hodowlanych. Współcześnie staje się też psem stróżującym. Nie podlega próbom pracy.

Rys historyczny

Aidi prawdopodobnie jest potomkiem dużych azjatyckich psów pasterskich. Francuska nazwa rasy chien de l’Atlas określa jej pochodzenie – góry Atlas w Maroko.

Klasyfikacja FCI

W klasyfikacji FCI rasa ta została zaliczona do grupy II – Pinczery, sznaucery, molosy i szwajcarskie psy do bydła, sekcja 2.2 – Molosy typu górskiego.

Wygląd

Budowa

Muskularny, silnie zbudowany pies.

Szata i umaszczenie

Umaszczenie dowolne. Sierść powinna być gęsta i dość długa (krótka jest uważana za wadę), szczególnie na ogonie i tylnych nogach; wokół szyi powinna tworzyć grzywę (bardziej widoczną u samców). Szata ma za zadanie chronić psa przed zimnem, deszczem oraz atakami dzikich zwierząt.

Zachowanie i charakter

Jest to pies czujny, nieufny wobec obcych, ma silny instynkt obronny. Wykazuje przy tym wiele energii i zwinności.

Użytkowość

Psy te nigdy nie były wykorzystywane jako typowe psy pasterskie. Broniły stad i własności pasterza, a przy tym towarzyszyły chartom sloughti w polowaniach. Aidi tropił zwierzynę wykorzystując swój doskonały węch, a zadaniem sloughi było jej doścignięcie i powalenie. Dobrze radzą sobie z rolą psa stróżującego.

Popularność

Rasa ta nie jest w Polsce spotykana.

Ciekawostki

W Maroko istnieje klub, którego zadaniem jest ochrona i propagowanie narodowej rasy jaką jest aidi.

Oczekiwana długość życia psów tej rasy wynosi 10–11 lat.

Galeria

Aby zobaczyć całą galerię klinij tutaj!

Zobacz też

Psy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki